Vi är mycket stolta över att Dysmate deltar i fem forskningsartiklar på årets EARLI 2025-konferens (European Association for Research on Learning and Instruction). Konferensen äger rum den 25–29 augusti i Graz, Österrike.
Vi ser fram emot att presentera denna spännande forskning för er.
• “Investigating Parental Language, Reading and Writing Skills of Adolescents with and without Dyslexia”
Presenterat av Professor Christian Waldmann, Professor i svenska språket, Linnéuniversitetet. Legitimerad gymnasielärare.
• “Dyslexia: Showcasing the Dysmate Tool for Detection and Intervention”
• “Evaluating the UiT-ReadWell programme’s impact on reading disorders in young Norwegian students”
Presenterat av professor Trude Nergård-Nilssen, Professor i specialpedagogik vid UiT – Norges arktiska universitet.
• “Literacy in multilingual pupils: Distinguishing dyslexia from (developing) language skills”
Presenterat av Dr. Rebecca Schumacher, akademisk medarbetare inom inkluderande pedagogik, med fokus på språk, universitetet i Potsdam.
• “Validation of the DYSMATE Test Battery for Dyslexia in German”
Presenterat av Andrea Anderson, forskarassistent inom specialpedagogik, Europa-Universität Flensburg.
Om EARLI
Europeiska föreningen för forskning inom lärande och undervisning (EARLI) är en internationell vetenskaplig förening för unga och erfarna forskare inom utbildningsområdet.
Med över 3000 medlemmar i mer än 60 länder är EARLI den största utbildningsföreningen i Europa. EARLI erbjuder en mängd aktiviteter för att stödja sina medlemmar i deras akademiska strävanden. Genom den vartannat år återkommande EARLI-konferensen, specialintressegrupper och forskningsgrupper vill EARLI uppmuntra forskare att träffas och utbyta erfarenheter i en internationell kontext.