Dyslexi-rapport

Forskningsöversikt om dyslexi – ett viktigt steg mot förändring

Vi lyftar fram den forskningsöversikt om dyslexi som Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias Stiftelse publicerade nu i juni. Forskningsöversikten är framtagen av KIND – Center of Neurodevelopmental Disorders vid Karolinska Institutet – och ger en unik översikt av svensk och internationell forskning på området.

Rapporten visar att omkring 8–10 % av befolkningen har dyslexi i någon grad, vilket gör det till en av de vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningarna. Dyslexi är en livslång utmaning som påverkar läs- och skrivförmågan och kan skapa svårigheter inom utbildning, arbetsliv och sociala sammanhang.

En av rapportens starkaste slutsatser är vikten av tidig upptäckt och rätt stöd. Tidiga insatser minskar risken för negativa konsekvenser som låg självkänsla, psykisk ohälsa och skoltrötthet. Trots detta uppger nästan hälften av skolpersonalen att de saknar tillräcklig kunskap om dyslexi – ett stort hinder för att ge elever rätt stöd.

Andra viktiga slutsatser i rapporten är att:
• Dyslexi påverkar individer olika mycket och kräver individuellt anpassade insatser genom hela livet.
• Stöd bör inte vara beroende av formell diagnos eller begränsas till en viss utbildningsnivå.
• Det finns stora regionala skillnader i tillgång till utredning och stöd i Sverige, vilket skapar ojämlikhet.

Vi på Literate International AB delar rapportens slutsatser och ser den som ett viktigt steg mot förändring. Vår vision är att ingen person ska leva med en oupptäckt dyslexi. Vi vill att alla som brottas med läs- och skrivsvårigheter ska få hjälp så tidigt som möjligt.

Därför har vi utvecklat Dysmate (Dyslexia marker test) – ett forskningsbaserat testbatteri skapat av professor Trude Nergård Nilssen vid UiT – Norges arktiska universitet. Dysmate är framtaget för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter och dyslexi hos barn, ungdomar och vuxna – helt i linje med rapportens betoning på att screening och utredning är grundpelare för rätt stödinsatser.

Dysmate kartlägger centrala riskfaktorer för dyslexi, såsom brister i avkodningsförmåga, stavning, fonemisk medvetenhet och snabb automatiserad benämnig, och är anpassat för olika åldersgrupper – från lågstadiet till vuxenutbildning. Testerna är digitala, standardiserade och ger snabba, tillförlitliga resultat direkt efter genomförandet, på ett likvärdigt och tillgängligt sätt.

Tillsammans kan vi skapa ett samhälle där alla ges möjlighet att lyckas – på sitt sätt.

Med detta önskar vi er en riktigt fin och vilsam sommar! ☀️🌿

Vill du läsa kunskapsöversikten i sin helhet?
Läs Dyslexi – Kunskapsöversikt, Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias Stiftelse PDF

Del på e-post
Del på Twitter
Del på Facebook

Dysmate Dyslexitester är utformad för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter och dyslexi hos barn, ungdomar och vuxna.

Dyslexitesterna består av screeningtest och uppföljande tester, som i sin tur består av olika deltester.

Som ett led i vårt mål att stärka den allmänna kunskapen om dyslexi och läs- och skrivsvårigheter skriver vi artiklar som vi publicerar regelbundet.

Kommer du att meddelas när vi publicerar nya artiklar?

Rekommenderade artiklar
Dyslexi-rapport

Forskningsöversikt om dyslexi – ett viktigt steg mot förändring

Vi lyftar fram den forskningsöversikt om dyslexi som Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias Stiftelse publicerade nu i juni. Forskningsöversikten är framtagen av KIND – Center of Neurodevelopmental Disorders vid Karolinska Institutet – och ger en unik översikt av svensk och internationell forskning på området.

LES MER
Linda og Christian

Ett test med rötter i forskning – nu för svenska klassrum 

I detta nyhetsbrev möter vi de svenska forskarna Dr. Linda Sandström, biträdande lektor i lingvistik vid Institutionen för språkstudier, Umeå universitet och legitimerad logoped, samt Christian Waldmann, professor i svenska språket vid Linnéuniversitetet och legitimerad gymnasielärare.

LES MER
Skolon

Dysmate blir Skolon-partner

Dysmate kommer snart att vara tillgängligt för Skolons kunder i Sverige. Med Skolon-integrationen kommer både testkandidater och testadministratörer att kunna använda sin Skolon-inloggning i Dysmate. Målet är att även elever ska kunna göra testet direkt och att resultaten automatiskt ska göras tillgängliga för testadministratörer på skolan.

LES MER
Dysmate dysleksitester

Kundberättelse – Markaplassen skole

Elever med dyslexi får arbeta med andra uppgifter eller läxor under tiden. När testet är klart kan även övriga elever fortsätta med skoluppgifter. Totalt testar vi cirka 60 elever samtidigt under en dubbellektion. Vi har sex klasser, så det tar ungefär en dag att screena en hel årskull.

LES MER
Moten Hanssen ved Steinerskolen i Arendal

Kundberättelse – Steinerskolen i Arendal

“Mer eller mindre lyckade strategier gör att vissa elever så småningom hamnar i fel utbildning eller yrkesval, eftersom deras akademiska förmågor är mycket större än vad som framgår av betyg och examensbevis.”

LES MER
Dysmate-Y Sverige

Nu lanserar vi dyslexitest för högstadiet!

Screening av läs- och skrivsvårigheter har aldrig varit enklare.

Dyslexi är en av de vanligaste inlärningssvårigheterna – men ändå missar vi ofta att upptäcka den i tid. Det vill vi ändra på.
Många ungdomar har gått igenom hela grundskolan utan att deras läs- och skrivsvårigheter uppmärksammats. Men dyslexi växer inte bort. I högstadiet ökar kraven, texterna blir längre och utmaningarna större – vilket kan få allvarliga konsekvenser för både skolresultat och självkänsla.

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no

Nyhetsbrev

Anmäl ditt intresse för att få artiklar skrivna av Trude Nergård Nilssen och spännande nyheter

Genom att anmäla ditt intresse godkänner du att ta emot marknadsmejl från Dysmate.se