DYSMATE-Y (UNGDOMSTEST)

Många ungdomar med dyslexi har gått igenom hela grundskolan utan att deras svårigheter har blivit upptäckta. Dyslexi är inte något som växer bort i tonåren, och högstadiet kan bli en utmaning när texterna blir längre och kraven högre.

Dysmate-Y (Screening) identifierar snabbt och säkert ungdomar i risk för dyslexi. Dessa bör undersökas ytterligare med uppföljningstestet.

Dysmate-Y liknar Dysmate-A-testet för vuxna. Screening- och uppföljningstestet består av samma delprov men innehåller olika uppgifter som är lämpliga för åldersgruppen.

Testet består av 6 deltester:

  • Stavning
  • Pseudohomofoner (nonsensord)
  • Läsförståelse
  • Ordförståelse
  • Skrivflyt
  • Ordkedjor

Uppföljningstestet består av 4 deltester:

  • Arbetsminne
  • Snabb automatiserad benämning
  • 1-minuts ordavkodning
  • Spoonerismer

För att använda testerna måste testledaren genomgå en obligatorisk certifieringskurs.

Ungdomsprovet lanseras inom kort

DYSMATE-C (BARNTEST)

Det är viktigt att identifiera barn i riskzonen för dyslexi så tidigt som möjligt. Forskning visar att insatser är mest effektiva under de tidiga skolåren. Effekten av tidiga insatser består över tid, och barn som får stöd tidigt fortsätter att prestera bättre än de som får stöd senare.

Dysmate-C mäter universella kognitiva indikatorer som finns redan innan skolan börjar. Testet är normerat från förskola till 6:e klass.

Om du önskar att delta i normeringen av detta test, skicka ett e-postmeddelande till post@dysmate.se

 

Provet består av flera delprov, bestämda utifrån kandidatens betygsnivå:

  • Bokstavskunskap
  • Fonemidentifiering
  • Arbetsminne
  • Snabb automatiserad benämning
  • Fonemdeletion
  • 1-minuts ordavkodning
  • Stavning
 

Resultaten från normerings- och valideringsstudien för Dysmate-C är publicerade i en fackgranskad forskningstidskrift. Läs om studien här.

För att lära dig mer om mätegenskaper, titta på vår animationsvideo här.

DYSMATE-A (VUXENTEST)

Många vuxna har svårt att läsa och skriva. Dysmate-A screeningtest är ett snabbt och pålitligt verktyg för att undersöka om svårigheterna kan bero på dyslexi. Testet tar cirka 30 minuter och är lämpligt för testning av individer på distans eller i grupp.

Dysmate-A består av ett screeningtest och ett uppföljningstest. Personer som flaggas av screeningtestet bör undersökas ytterligare med uppföljningstestet.

Testet består av 6 deltester:

  • Stavning
  • Pseudohomofoner (nonsensord)
  • Läsförståelse
  • Ordförståelse
  • Skrivflyt
  • Ordkedjor


Uppföljningstestet består av 4 deltester:

  • Arbetsminne
  • Snabb automatiserad benämning
  • 1-minuts ordavkodning
  • Spoonerismer

 

Forskning visar att Dysmate-A uppfyller de högsta internationella standarderna för reliabilitet och validitet.

För att lära dig mer om testets mätegenskaper, titta på vår animerade video eller läs den publicerade artikeln.

BAKGRUNDEN TILL DYSMATE-TESTERNA

I dagsläget håller vi på att normera de svenska Dysmate-testerna i samarbete med forskare vid Umeå universitet och Linnéuniversitetet. Om du önskar att delta i normeringen, skicka ett e-postmeddelande till post@dysmate.se

Deltagare i normeringen får gratis certifiering och abonnemang på testerna när dessa är färdiga. Som deltagare kan du också bli omnämnd som bidragsgivare längst ner på denna sida.

Screeningtestet för vuxna utvecklades ursprungligen för att kartlägga föräldrar som deltog i en 10 år lång dyslexistudie i Tromsø. Det har sedan dess vidareutvecklats och normerats med hjälp av representativa urval från alla delar av Norge.

Dysmate-A är normerat för elever i gymnasiet och vuxna (> 24 år).

Dysmate-C är normerat för barn och elever i förskolan och grundskolan (åk 1-6).

Dysmate-Y är normerat för elever i grundskolan (åk 7-9).

TACK TILL

Vi vill tacka samarbetsskolorna, deltagarna i Standardiserings- och valideringsstudien samt Universitetet i Umeå och Linnéuniversitetet för hjälpen med den omfattande standardiseringsstudien med ett representativt urval av studenter från Sverige.

Tack till bland annat:

  • Västangårds skola F–9, Umeå
  • Norregårdsskolan, Växjö
  • Hansåkerskolan, Ragunda
  • Hembergsskolan, Vilhelmina
  • Apladalsskolan, Värnamo
  • Nipan skolan, Sollefteå
  • Hedda Wisingsskolan, Härnössand
  • Vimarskolan, Vimmerby
  • Obbola skole F9, Umeå
  • Astradskolan, Ljungby
  • Vislandaskolan, Alvesta
  • logoped centrala elevhälsan i Halmstad
  • Forsheda skola, Värnamo
  • Älghultskolan, Uppvidinge

Och ett stort tack till er som bidragit till
insamlingen av normeringsdata:

 
  • Christian Waldmann
  • Linda Sandström
  • Camilla Nilvius
  • Emma Lycksell
  • Johanna Fransson
  • Helen Engdahl
  • Emelie Poulsson
  • Josefin Ekenberg
  • Ewa Unelind
  • Kristina Karlsson
  • Ellen Eriksson
  • Sandra Wikstrøm
  • David Kolstrøm
  • Malin Söderqvist
  • Marie Borglund
  • Anna Hammarström
  • Madeleine Arleskog
  • Maria Sjosten
  • Tamador Almahmi
  • Maria Wester
  • Julia Wiger
  • Malin Knutsson
  • Johan Wiktorsson
  • Maria Valtenius
  • Sandra Markström
  • Eva Eriksson
  • Åse Cederholm
  • Frida Bjørklund
  • Kerstin Söderberg
  • Johanna Kristensson
  • Nils Johannesson
  • Eva Anvegård

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no

Nyhetsbrev

Anmäl ditt intresse för att få artiklar skrivna av Trude Nergård Nilssen och spännande nyheter

Genom att anmäla ditt intresse godkänner du att ta emot marknadsmejl från Dysmate.se