Moten Hanssen ved Steinerskolen i Arendal

Kundberättelse – Steinerskolen i Arendal

"Mer eller mindre lyckade strategier gör att vissa elever så småningom hamnar i fel utbildning eller yrkesval, eftersom deras akademiska förmågor är mycket större än vad som framgår av betyg och examensbevis."

Kundberättelse, högstadium, Dysmate-Y
16/09/2022
13:22
Intervju med Morten Hanssen, lärare och Lingdys-resursperson på Steinerskolen i Arendal

Varför väljer ni att screena elever på högstadiet?

Det är svårt att upptäcka läs- och skrivsvårigheter. En tidig kartläggning är mycket viktig. När eleverna blir äldre, särskilt i högstadiet, kan det kännas pinsamt att använda digitala hjälpmedel.

Man måste arbeta systematiskt och veta vad man letar efter. Ungdomar utvecklar ofta strategier för att dölja sina svårigheter. Plikttrogna elever kompenserar genom att memorera innehåll eller spendera mycket tid hemma för att vara förberedda inför nästa skoldag. Mer eller mindre lyckade strategier kan leda till att vissa elever hamnar i fel utbildning eller yrke, eftersom deras faktiska akademiska förmåga inte återspeglas i betyg eller examensbevis. Här går Norge miste om många talanger!

Det finns troligtvis ett samband mellan skolmiljö, mobbning, trivsel och läs- och skrivsvårigheter. Tydliga kunskaper om elevers läs- och skrivförmåga, samt konkreta åtgärder, betyder mycket – både för den enskilda eleven, skolmiljön och lärarnas arbetsvillkor.

Hur används resultaten i samarbetet med PPT (pedagogisk-psykologisk tjänst)?

Vi har inlett en dialog med den lokala PPT, men det är inte helt enkelt att få gehör för att Literate- och Dysmate-testerna har ett diagnostiskt värde i sig själva. Första steget är att tydligt kunna fastställa att dyslexi föreligger, vilket ger rätt till hjälpmedel och förlängd provtid, bland annat.

Vi fortsätter dialogen med lokal PPT, med målet att öka den gemensamma förståelsen för att en snabb kartläggning sparar resurser inom stödapparaten – och frustration hos eleven.

Hur fungerar testerna i praktiken?

Många elever i de lägre årskurserna tycker att testerna är ovanliga och roliga. Det är oftast god stämning mellan testledare och elever. Det är viktigt att eleverna känner sig trygga för att kunna prestera så bra som möjligt i testsituationen. Testrapporterna fungerar bra som underlag för ämnesövergripande samtal med klasslärare, oavsett om det leder till en dyslexidiagnos eller inte.

Om vissa elever ligger nära gränsen, men ändå inom normalområdet, kan man göra ett nytt test nästa termin eller läsår, för att se om eleven närmar sig normen eller har halkat efter. Därefter kan PPT vid behov fastställa en eventuell dyslexidiagnos.

Jag är glad att det nu är möjligt att genomföra screening i högstadiet med hjälp av inloggning via e-post och en PIN-kod.

Som skola känner vi oss trygga i att vi hinner med alla elever – inte bara dem som någon uttryckt oro för.

Morten Hanssen
Lärare och Lingdys-resursperson
Steinerskolen i Arendal

Del på e-post
Del på Twitter
Del på Facebook

Dysmate Dyslexitester är utformad för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter och dyslexi hos barn, ungdomar och vuxna.

Dyslexitesterna består av screeningtest och uppföljande tester, som i sin tur består av olika deltester.

Som ett led i vårt mål att stärka den allmänna kunskapen om dyslexi och läs- och skrivsvårigheter skriver vi artiklar som vi publicerar regelbundet.

Kommer du att meddelas när vi publicerar nya artiklar?

Rekommenderade artiklar
Tidlig innsats

Webbinarium Tidiga insatser: inte vänta och se!

Välkommen till webbinariet Tidiga insatser: inte vänta och se!. Under detta webbinarium ska vi prata om läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, den nya definitionen, vad man bör undersöka för att upptäcka elever i risk, vi kommer att presentera Dysmate-dyslextester men också prata om vikten av tidiga insatser och vad det är som gör Trädet Web till ett så bra verktyg för att elever med just läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.

26 januari kl. 15:00 – 16:00 via zoom

LES MER

Dysmate på Lärkraft 2025

Vilken inspirerande dag! I går deltog Dysmate på årets Lärkraft-konferens på Stockholmsmässan i Älvsjö – en kompetensutvecklingsdag där omkring 17 000 yrkesverksamma inom grundskolor, gymnasium och vuxenutbildningar runt om i Sverige samlades för att dela idéer, erfarenheter och praktiska råd kring undervisning, pedagogik och lärande.

LES MER
Webinar

Dyslexiveckan 2025 – gemenskap, kunskap och inspiration!

Under årets Dyslexivecka samlades skolor, organisationer och engagerade personer runt om i landet för att sprida kunskap kring, öka förståelse för och lyfta perspektiv på dyslexi. Vi på Dysmate deltog med både ett öppet webbinarium tillsammans med Dyslexiförbundet och närvaro vid utdelningen av Dyslexipriset på Kungliga slottet.

LES MER
Camilla Nilvius

Dysmate och RTI – verktyg för en mer likvärdig skola

Dr Camilla Nilvius är universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet, verksamt inom Institutionen för pedagogik och Fakulteten för samhällsvetenskap. Hon är speciallärare, föreläsare och forskare, och hennes avhandling har bidragit med kunskap om Response to Intervention (RTI) i svensk skolkontext. Camilla är också engagerad i normeringsstudien av Dysmate vid Linnéuniversitetet. I denna intervju berättar hon om sin forskningsresa, hur RTI och Dysmate kan användas tillsammans för att stödja elever med läs- och skrivsvårigheter, samt delar med sig av sina erfarenheter från skolor som implementerat RTI. Dessutom blickar hon framåt mot framtida studier och skolans möjligheter att arbeta mer systematiskt med tidiga insatser.

LES MER
Dyslexiforbundet_Samarbetar_Symbol_4F

Vi på Dysmate är stolta över att samarbeta med Dyslexiförbundet

Dyslexiförbundet gör ett ovärderligt arbete för att sprida kunskap om hur det är att leva med dyslexi och vilka rättigheter och möjligheter som finns – i skolan, arbetslivet och på fritiden. Vi på Dysmate är stolta över att få stödja deras arbete och bidra till ökad medvetenhet om vikten av tidig upptäckt och rätt stöd för personer med dyslexi. Vår vision är att ingen person ska leva med en oupptäckt dyslexi och att alla som brottas med läs- och skrivsvårigheter ska få hjälp så tidigt som möjligt.
Tillsammans gör vi skillnad!

LES MER
Webinar

Ny definition av dyslexi

Våren 2025 publicerades en ny definition av dyslexi, skapad efter flera års samarbete mellan forskare, specialpedagoger, psykologer och personer med dyslexi. Expertpanelen som arbetade med detta bestod av yrkesverksamma från hela världen, och de använde en metod där de genom flera rundor av diskussioner och återkopplingar, enades kring en gemensam förståelse. Målet var att skapa en definition som bygger på den senaste forskningen, som kan användas oavsett språk- och kulturtillhörighet och som ger tydliga riktlinjer för hur man känner igen och hjälper personer med dyslexi.

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no

Nyhetsbrev

Anmäl ditt intresse för att få artiklar skrivna av Trude Nergård Nilssen och spännande nyheter

Genom att anmäla ditt intresse godkänner du att ta emot marknadsmejl från Dysmate.se