Information om validerings- och normeringsstudie för att anpassa Dysmate dyslexitest för högstadiet i Sverige

Dysmate dyslexitester är utformade för att upptäcka dyslexi hos barn, ungdomar och vuxna. Dyslexitesterna bygger på mångårig forskning vid Norges arktiske universitet i Tromsø och består av screeningtester och uppföljningstester. Screeningtesterna tar vanligtvis 30 minuter och kan utföras i helklass.

Dysmate dyslexitester är utformade för att upptäcka dyslexi hos barn, ungdomar och vuxna. Dyslexitesterna bygger på mångårig forskning vid Norges arktiske universitet i Tromsø. Under det senaste året har forskare vid Umeå universitet och Linnéuniversitetet arbetat med att anpassa Dysmates dyslexitest till svenska. Nu står vi redo att genomföra en validerings- och normeringsstudie för högstadiet (åk 7–9) i Sverige.


Dysmate dyslexitester består av screeningtester och uppföljningstester. Screeningtesterna tar vanligtvis 30 minuter och kan utföras i helklass. Uppföljningstesterna tar cirka 12 minuter och utförs av eleven tillsammans med en certifierad testadministratör. Testerna är digitala och genomförs i en vanlig webbläsare. De statistiska beräkningarna från normeringsstudierna i Norge visar att testerna är mycket väl lämpade för att särskilja individer med dyslexi och individer utan dyslexi.

Information om validerings- och normeringsstudie för att anpassa Dysmate dyslexitest för högstadiet i Sverige 1


🔹 Under ht 2023 kommer de svenska Dysmate-testerna för högstadieelever (Dysmate-Y) att normeras. Om du önskar att delta i normeringen för högstadiet (åk 7–9), be skolans rektor att skicka ett e-postmeddelande till post@dysmate.se
(antal platser är begränsade)

🔹 Deltagare i normeringen får gratis certifiering och abonnemang på testerna när dessa är färdiga (mer information om certifieringskurs, gratisabonnemang och tidsåtgång för administration och testning följer nedan).

🔹 Önskvärt är att deltagande lärare genomför individuell certifiering (onlinekurs) i början av ht 2023 och därefter administrerar Dysmate-Y till sina elever under terminen.

Deltagande skolor kommer att få en gratis certifieringskurs för deltagande lärare samt ett års gratis abonnemang för varje klass som skolan bidrar med. Exempelvis: Om skolan bidrar med 3 klasser kan skolan antingen få ett 1års-abonnemang för tre lärare eller ett 3års-abonnemang för en lärare på skolan. Arbetsmängden för en lärare att samla in data för en hel klass beräknas till ca 12 timmar: 2 timmar för administration av samtyckesformulär, 3 timmar för att erhålla certifiering (genom en onlinekurs), 1 timme för genomförande av screeningtest av en klass, samt 6 timmar för genomförande av uppföljningstester med eleverna individuellt (24 elever x 15 minuter).


De ansvariga lärosätena, Umeå universitet och Linnéuniversitetet, ser till att information, samtyckesformulär och personuppgifter hanteras i enlighet med svensk lag. Insamlade forskningsdata kommer att ägas av Umeå universitet och Linnéuniversitetet. Literate AS, företaget bakom Dysmate, kommer att få anonymiserade data för att lansera Dysmate dyslexitester i Sverige. Forskningsprojektet som omfattar validerings- och normeringsstudien har godkänts av Etikprövningsmyndigheten (Dnr 2022-04255-01).


🔹För mer information om Dysmate dyslexitester, gå till www.dysmate.se
🔹Anmäl skolan till validerings- och normeringsstudien för åk 7–9 genom att rektor skickar ett e-postmeddelande till: post@dysmate.se

Dr Linda Sandström, Umeå Universitet
Professor Christian Waldmann, Linnéuniversitetet
Professor Trude Nergård Nilssen, Norges arktiske universitet i Tromsø
Bård Hall, Daglig leder, Literate AS

Del på e-post
Del på Twitter
Del på Facebook

Dysmate Dyslexitester är utformad för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter och dyslexi hos barn, ungdomar och vuxna.

Dyslexitesterna består av screeningtest och uppföljande tester, som i sin tur består av olika deltester.

Som ett led i vårt mål att stärka den allmänna kunskapen om dyslexi och läs- och skrivsvårigheter skriver vi artiklar som vi publicerar regelbundet.

Kommer du att meddelas när vi publicerar nya artiklar?

Rekommenderade artiklar
Skolon

Dysmate blir Skolon-partner

Dysmate kommer snart att vara tillgängligt för Skolons kunder i Sverige. Med Skolon-integrationen kommer både testkandidater och testadministratörer att kunna använda sin Skolon-inloggning i Dysmate. Målet är att även elever ska kunna göra testet direkt och att resultaten automatiskt ska göras tillgängliga för testadministratörer på skolan.

LES MER
Dysmate dysleksitester

Kundberättelse – Markaplassen skole

Elever med dyslexi får arbeta med andra uppgifter eller läxor under tiden. När testet är klart kan även övriga elever fortsätta med skoluppgifter. Totalt testar vi cirka 60 elever samtidigt under en dubbellektion. Vi har sex klasser, så det tar ungefär en dag att screena en hel årskull.

LES MER
Moten Hanssen ved Steinerskolen i Arendal

Kundberättelse – Steinerskolen i Arendal

“Mer eller mindre lyckade strategier gör att vissa elever så småningom hamnar i fel utbildning eller yrkesval, eftersom deras akademiska förmågor är mycket större än vad som framgår av betyg och examensbevis.”

LES MER
Dysmate-Y Sverige

Nu lanserar vi dyslexitest för högstadiet!

Screening av läs- och skrivsvårigheter har aldrig varit enklare.

Dyslexi är en av de vanligaste inlärningssvårigheterna – men ändå missar vi ofta att upptäcka den i tid. Det vill vi ändra på.
Många ungdomar har gått igenom hela grundskolan utan att deras läs- och skrivsvårigheter uppmärksammats. Men dyslexi växer inte bort. I högstadiet ökar kraven, texterna blir längre och utmaningarna större – vilket kan få allvarliga konsekvenser för både skolresultat och självkänsla.

LES MER
Dagskurs Dysmate

Webbinarium om Dyslexi & Dysmate

Webbinarium med leg logoped Stina Grufman-Björnlund. Under detta webbinarium ska vi prata om dyslexi (definition, tidiga tecken, kännetecken i skolan, Dysmate som verktyg vid screening och diagnosticering och vikten av tidiga insatser). Vi kommer också berätta mer om möjligheten att delta i den pågående validerings- och normeringsstudien för anpassning av Dysmate-C (barntest) för låg- och mellanstadiet i Sverige.

LES MER
Stina Grufman-Björnlund
Bild

Träffa Stina

Vi är mycket glada att välkomna Stina Grufman – Björnlund till vårt team som vår första medarbetare i Sverige. 2025 kommer att bli ett spännande år; vi kommer både att standardisera och validera Dysmate barntest och lansera Dysmate ungdomstest.

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no

Nyhetsbrev

Anmäl ditt intresse för att få artiklar skrivna av Trude Nergård Nilssen och spännande nyheter

Genom att anmäla ditt intresse godkänner du att ta emot marknadsmejl från Dysmate.se