Webinar

Dyslexiveckan 2025 – gemenskap, kunskap och inspiration!

Under årets Dyslexivecka samlades skolor, organisationer och engagerade personer runt om i landet för att sprida kunskap kring, öka förståelse för och lyfta perspektiv på dyslexi. Vi på Dysmate deltog med både ett öppet webbinarium tillsammans med Dyslexiförbundet och närvaro vid utdelningen av Dyslexipriset på Kungliga slottet.

Dyslexiveckan 2025 – gemenskap, kunskap och inspiration!

Under årets Dyslexivecka samlades skolor, organisationer och engagerade personer runt om i landet för att sprida kunskap kring, öka förståelse för och lyfta perspektiv på dyslexi. Vi på Dysmate deltog med både ett öppet webbinarium tillsammans med Dyslexiförbundet och närvaro vid utdelningen av Dyslexipriset på Kungliga slottet.

Öppet webbinarium med Dyslexiförbundet

Tillsammans med Dyslexiförbundet höll vi ett öppet webbinarium utifrån temat ”Barns rätt att läsa: Dyslexivänligt klassrum”, där vi lyfte bland annat den nya definitionen av dyslexi, vad en dyslexivänlig lärare gör, vad som fungerar i klassrummet och i provsituationer, assisterande teknik samt råd och rättigheter för elever med dyslexi. Diskussionen och frågorna som följde visade tydligt hur starkt engagemanget är för att skapa tillgängliga lärmiljöer och använda forskningsbaserade verktyg i praktiken inom skolan. Webbinariet spelades in och finns fortfarande att tillgå för den som önskar se det.

Läs mer om webbinariet här

Dyslexipriset på Kungliga slottet

Vi hade även äran att närvara vid årets utdelning av Dyslexipriset – en högtidlig och rörande ceremoni på Kungliga slottet. Dyslexiförbundet och Everway står bakom priset som delades ut av H.K.H. Prins Carl Philip. Tanken bakom priset är att det skall främja insatser utöver det vanliga och bedöms leda till positiva resultat för personer med dyslexi, dyskalkyli eller andra läs-, skriv- och räknesvårigheter (info från https://dyslexipriset.com/). Eftermiddagen präglades av inspiration och viktiga samtal. Vi på Dysmate vill återigen gratulera vinnaren till Dyslexipriset 2025 Helene Ehriander, professor vid Institutionen för film och litteratur vid Linnéuniversitetet, och berömma henne för hennes arbete med att introducera läshundar till Sverige, en metod som bland annat gör att läsning upplevs som mindre kravfylld.

Stina på slottet
Dysmates Stina Grufman-Björnlund på plats vid årets utdelning av Dyslexipriset på Kungliga slottet.

Ta nästa steg – bli certifierad Dysmate-användare!

Vill du själv fördjupa din förståelse för och kunskap om dyslexi och lära dig att använda Dysmate på bästa sätt i din verksamhet? Delta i vår dagskurs och bli certifierad användare av Dysmate. Kursen riktar sig till pedagoger, lärare, speciallärare och skolledare som vill arbeta strukturerat och effektivt med kartläggning av läs- och skrivförmåga.

Läs mer och anmäl dig här! 

Vi vill rikta ett stort tack till alla som deltog i vårt webbinarium, engagerade sig och bidrog till att göra årets Dyslexivecka inspirerande och meningsfull.

Tillsammans gör vi skillnad!

vinner av dyslexipriset
Vinnaren av Dyslexipriset 2025 Helene Ehriander mottar sitt pris
Del på e-post
Del på Twitter
Del på Facebook

Dysmate Dyslexitester är utformad för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter och dyslexi hos barn, ungdomar och vuxna.

Dyslexitesterna består av screeningtest och uppföljande tester, som i sin tur består av olika deltester.

Som ett led i vårt mål att stärka den allmänna kunskapen om dyslexi och läs- och skrivsvårigheter skriver vi artiklar som vi publicerar regelbundet.

Kommer du att meddelas när vi publicerar nya artiklar?

Rekommenderade artiklar

Nu finns ”Resurshäfte för certifierade testledare” äntligen tillgängligt på svenska

Nu finns ”Resurshäfte för certifierade testledare” äntligen tillgängligt på svenska

📚 Rättigheter, hjälpmedel och utformning av åtgärder
Resurshäftet är nu tillgänglig för alla våra certifierade testledare

Vi får då och då frågor från användare av Dysmate-dyslexitester om hur man säkerställer en god utbildning för elever med dyslexi. Det är svårt att ge ett generellt svar på en så stor fråga. Alla elever är olika och behöver utbildning utifrån sina egna förutsättningar och behov. Med det här häftet hoppas vi dock kunna ge lite stöd och inspiration på vägen.

Resurshäftet är uppdelat i fem delar som bland annat ger bakgrund till begrepp och definitioner inom språk-, läsning och skrivning, behandlar utformning av möjliga åtgärder och insatser, rättigheterna för elever med dyslexi samt förslag till digitala hjälpmedel/assisterande teknik som kan hjälpa personer med dyslexi.

🔹 Häftet kan laddas ner och skrivas ut från fliken Bibliotek på testledarsidan.

LES MER
Tidlig innsats

Webbinarium Tidiga insatser: inte vänta och se!

Välkommen till webbinariet Tidiga insatser: inte vänta och se!. Under detta webbinarium ska vi prata om läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, den nya definitionen, vad man bör undersöka för att upptäcka elever i risk, vi kommer att presentera Dysmate-dyslextester men också prata om vikten av tidiga insatser och vad det är som gör Trädet Web till ett så bra verktyg för att elever med just läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.

26 januari kl. 15:00 – 16:00 via zoom

LES MER

Dysmate på Lärkraft 2025

Vilken inspirerande dag! I går deltog Dysmate på årets Lärkraft-konferens på Stockholmsmässan i Älvsjö – en kompetensutvecklingsdag där omkring 17 000 yrkesverksamma inom grundskolor, gymnasium och vuxenutbildningar runt om i Sverige samlades för att dela idéer, erfarenheter och praktiska råd kring undervisning, pedagogik och lärande.

LES MER
Webinar

Dyslexiveckan 2025 – gemenskap, kunskap och inspiration!

Under årets Dyslexivecka samlades skolor, organisationer och engagerade personer runt om i landet för att sprida kunskap kring, öka förståelse för och lyfta perspektiv på dyslexi. Vi på Dysmate deltog med både ett öppet webbinarium tillsammans med Dyslexiförbundet och närvaro vid utdelningen av Dyslexipriset på Kungliga slottet.

LES MER
Camilla Nilvius

Dysmate och RTI – verktyg för en mer likvärdig skola

Dr Camilla Nilvius är universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet, verksamt inom Institutionen för pedagogik och Fakulteten för samhällsvetenskap. Hon är speciallärare, föreläsare och forskare, och hennes avhandling har bidragit med kunskap om Response to Intervention (RTI) i svensk skolkontext. Camilla är också engagerad i normeringsstudien av Dysmate vid Linnéuniversitetet. I denna intervju berättar hon om sin forskningsresa, hur RTI och Dysmate kan användas tillsammans för att stödja elever med läs- och skrivsvårigheter, samt delar med sig av sina erfarenheter från skolor som implementerat RTI. Dessutom blickar hon framåt mot framtida studier och skolans möjligheter att arbeta mer systematiskt med tidiga insatser.

LES MER
Dyslexiforbundet_Samarbetar_Symbol_4F

Vi på Dysmate är stolta över att samarbeta med Dyslexiförbundet

Dyslexiförbundet gör ett ovärderligt arbete för att sprida kunskap om hur det är att leva med dyslexi och vilka rättigheter och möjligheter som finns – i skolan, arbetslivet och på fritiden. Vi på Dysmate är stolta över att få stödja deras arbete och bidra till ökad medvetenhet om vikten av tidig upptäckt och rätt stöd för personer med dyslexi. Vår vision är att ingen person ska leva med en oupptäckt dyslexi och att alla som brottas med läs- och skrivsvårigheter ska få hjälp så tidigt som möjligt.
Tillsammans gör vi skillnad!

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no

Nyhetsbrev

Anmäl ditt intresse för att få artiklar skrivna av Trude Nergård Nilssen och spännande nyheter

Genom att anmäla ditt intresse godkänner du att ta emot marknadsmejl från Dysmate.se