Bilde av elever i klasserom

Validerings- och normeringsstudie för att anpassa Dysmate dyslexitest för låg- och mellanstadiet i Sverige

Dysmate dyslexitester är utformade för att upptäcka dyslexi hos barn, ungdomar och vuxna. Dyslexitesterna bygger på mångårig forskning vid Norges arktiske universitet i Tromsø. Under de senaste åren har forskare vid Umeå universitet och Linnéuniversitetet arbetat med att anpassa Dysmates dyslexitest till svenska samt genomföra en validerings- och normeringsstudie för elever på högstadiet (Dysmate-Y). Just nu pågår validerings- och normeringsstudien för låg- & mellanstadiet (åk 1-6 i Sverige

Vi behöver fler deltagare!

Information om validerings- och normeringsstudie för att anpassa Dysmate dyslexitest för låg- och mellanstadiet i Sverige

Dysmate dyslexitester är utformade för att upptäcka dyslexi hos barn, ungdomar och vuxna. Dyslexitesterna bygger på mångårig forskning vid Norges arktiske universitet i Tromsø och består av screeningtester och uppföljningstester. Screeningtesterna tar vanligtvis ca 40 minuter och kan utföras i helklass.

Under de senaste åren har forskare vid Umeå universitet och Linnéuniversitetet arbetat med att anpassa Dysmates dyslexitester till svenska samt genomföra en validerings- och normeringsstudie för elever på högstadiet (Dysmate-Y).

Just nu pågår validerings- och normeringsstudien för låg- & mellanstadiet (åk 1–6) i Sverige.

Dysmate dyslexitester består av screeningtester och uppföljningstester. Screeningtesterna tar vanligtvis ca 40 minuter och kan utföras i helklass. Uppföljningstesterna tar cirka 15 minuter och utförs av eleven tillsammans med en certifierad testadministratör. Testerna är digitala och genomförs i en vanlig webbläsare. De statistiska beräkningarna från normeringsstudierna i Norge visar att testerna är mycket väl lämpade för att särskilja individer med dyslexi och individer utan dyslexi.

🔹 Under 2025 kommer de svenska Dysmate-testerna för låg- och mellanstadiet (Dysmate-C) att normeras. Om du önskar att delta i normeringen för låg- och mellanstadiet (åk 1–6), be skolans rektor att skicka ett e-postmeddelande till post@dysmate.se
(antal platser är begränsade).

🔹 Deltagare i normeringen får gratis certifiering och prenumeration på testerna när dessa är färdiga (mer information om certifieringskurs, gratisabonnemang och tidsåtgång för administration och testning följer nedan).

🔹 Önskvärt är att deltagande lärare genomgår en individuell certifiering (onlinekurs) och därefter administrerar Dysmate-C till sina elever under senare delen av vårterminen och början på höstterminen.

Deltagande skolor får gratis certifiering av deltagande lärare samt ett års prenumeration av testerna för varje klass som skolan bidrar med. Exempelvis: Om skolan bidrar med 3 klasser kan skolan antingen få ett 1 års-prenumeration för tre lärare eller en 3 års-prenumeration för en lärare på skolan. Arbetsmängden för en lärare att samla in data för en hel klass beräknas till ca 12 timmar: 2 timmar för administration av samtyckesformulär, 3 timmar för att erhålla certifiering (genom en onlinekurs), 1 timme för genomförande av screeningtest av en klass, samt 6 timmar för genomförande av uppföljningstester med eleverna individuellt (24 elever x 15 minuter). Uppföljningstesterna behöver dock inte genomföras med samtliga elever och kan därav ta kortare tid. 

Även du som tidigare har deltagit i normeringen av Dysmate-Y för högstadiet är välkommen att delta.

De ansvariga lärosätena, Umeå universitet och Linnéuniversitetet, ser till att information, samtyckesformulär och personuppgifter hanteras i enlighet med svensk lag. Insamlade forskningsdata kommer att ägas av Umeå universitet och Linnéuniversitetet. Literate AS, företaget bakom Dysmate, kommer att få anonymiserade data för att lansera Dysmate dyslexitester i Sverige. Forskningsprojektet som omfattar validerings- och normeringsstudien har godkänts av Etikprövningsmyndigheten (Dnr 2022-04255-01).

🔹För mer information om Dysmate dyslexitester, gå till www.dysmate.se
🔹Anmäl skolan till validerings- och normeringsstudien för åk 1–6 genom att rektor skickar ett e-postmeddelande till: post@dysmate.se
🔹Du kan också anmäla ditt intresse på detta formulär så kontaktar vi dig (https://www.dysmate.se/studie/)

Dr Linda Sandström, Umeå Universitet
Professor Christian Waldmann, Linnéuniversitetet
Professor Trude Nergård Nilssen, Norges arktiske universitet i Tromsø
Bård Hall, Daglig leder, Literate AS / VD Literate International AB

Del på e-post
Del på Twitter
Del på Facebook

Dysmate Dyslexitester är utformad för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter och dyslexi hos barn, ungdomar och vuxna.

Dyslexitesterna består av screeningtest och uppföljande tester, som i sin tur består av olika deltester.

Som ett led i vårt mål att stärka den allmänna kunskapen om dyslexi och läs- och skrivsvårigheter skriver vi artiklar som vi publicerar regelbundet.

Kommer du att meddelas när vi publicerar nya artiklar?

Rekommenderade artiklar

Nu finns ”Resurshäfte för certifierade testledare” äntligen tillgängligt på svenska

Nu finns ”Resurshäfte för certifierade testledare” äntligen tillgängligt på svenska

📚 Rättigheter, hjälpmedel och utformning av åtgärder
Resurshäftet är nu tillgänglig för alla våra certifierade testledare

Vi får då och då frågor från användare av Dysmate-dyslexitester om hur man säkerställer en god utbildning för elever med dyslexi. Det är svårt att ge ett generellt svar på en så stor fråga. Alla elever är olika och behöver utbildning utifrån sina egna förutsättningar och behov. Med det här häftet hoppas vi dock kunna ge lite stöd och inspiration på vägen.

Resurshäftet är uppdelat i fem delar som bland annat ger bakgrund till begrepp och definitioner inom språk-, läsning och skrivning, behandlar utformning av möjliga åtgärder och insatser, rättigheterna för elever med dyslexi samt förslag till digitala hjälpmedel/assisterande teknik som kan hjälpa personer med dyslexi.

🔹 Häftet kan laddas ner och skrivas ut från fliken Bibliotek på testledarsidan.

LES MER
Tidlig innsats

Webbinarium Tidiga insatser: inte vänta och se!

Välkommen till webbinariet Tidiga insatser: inte vänta och se!. Under detta webbinarium ska vi prata om läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, den nya definitionen, vad man bör undersöka för att upptäcka elever i risk, vi kommer att presentera Dysmate-dyslextester men också prata om vikten av tidiga insatser och vad det är som gör Trädet Web till ett så bra verktyg för att elever med just läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.

26 januari kl. 15:00 – 16:00 via zoom

LES MER

Dysmate på Lärkraft 2025

Vilken inspirerande dag! I går deltog Dysmate på årets Lärkraft-konferens på Stockholmsmässan i Älvsjö – en kompetensutvecklingsdag där omkring 17 000 yrkesverksamma inom grundskolor, gymnasium och vuxenutbildningar runt om i Sverige samlades för att dela idéer, erfarenheter och praktiska råd kring undervisning, pedagogik och lärande.

LES MER
Webinar

Dyslexiveckan 2025 – gemenskap, kunskap och inspiration!

Under årets Dyslexivecka samlades skolor, organisationer och engagerade personer runt om i landet för att sprida kunskap kring, öka förståelse för och lyfta perspektiv på dyslexi. Vi på Dysmate deltog med både ett öppet webbinarium tillsammans med Dyslexiförbundet och närvaro vid utdelningen av Dyslexipriset på Kungliga slottet.

LES MER
Camilla Nilvius

Dysmate och RTI – verktyg för en mer likvärdig skola

Dr Camilla Nilvius är universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet, verksamt inom Institutionen för pedagogik och Fakulteten för samhällsvetenskap. Hon är speciallärare, föreläsare och forskare, och hennes avhandling har bidragit med kunskap om Response to Intervention (RTI) i svensk skolkontext. Camilla är också engagerad i normeringsstudien av Dysmate vid Linnéuniversitetet. I denna intervju berättar hon om sin forskningsresa, hur RTI och Dysmate kan användas tillsammans för att stödja elever med läs- och skrivsvårigheter, samt delar med sig av sina erfarenheter från skolor som implementerat RTI. Dessutom blickar hon framåt mot framtida studier och skolans möjligheter att arbeta mer systematiskt med tidiga insatser.

LES MER
Dyslexiforbundet_Samarbetar_Symbol_4F

Vi på Dysmate är stolta över att samarbeta med Dyslexiförbundet

Dyslexiförbundet gör ett ovärderligt arbete för att sprida kunskap om hur det är att leva med dyslexi och vilka rättigheter och möjligheter som finns – i skolan, arbetslivet och på fritiden. Vi på Dysmate är stolta över att få stödja deras arbete och bidra till ökad medvetenhet om vikten av tidig upptäckt och rätt stöd för personer med dyslexi. Vår vision är att ingen person ska leva med en oupptäckt dyslexi och att alla som brottas med läs- och skrivsvårigheter ska få hjälp så tidigt som möjligt.
Tillsammans gör vi skillnad!

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no

Nyhetsbrev

Anmäl ditt intresse för att få artiklar skrivna av Trude Nergård Nilssen och spännande nyheter

Genom att anmäla ditt intresse godkänner du att ta emot marknadsmejl från Dysmate.se