Vi behöver fler deltagare!
Information om validerings- och normeringsstudie för att anpassa Dysmate dyslexitest för låg- och mellanstadiet i Sverige
Dysmate dyslexitester är utformade för att upptäcka dyslexi hos barn, ungdomar och vuxna. Dyslexitesterna bygger på mångårig forskning vid Norges arktiske universitet i Tromsø och består av screeningtester och uppföljningstester. Screeningtesterna tar vanligtvis 30 minuter och kan utföras i helklass.
Under de senaste åren har forskare vid Umeå universitet och Linnéuniversitetet arbetat med att anpassa Dysmates dyslexitester till svenska samt genomföra en validerings- och normeringsstudie för elever på högstadiet (Dysmate-Y).
Just nu pågår validerings- och normeringsstudien för låg- & mellanstadiet (åk 1–6) i Sverige.
Dysmate dyslexitester består av screeningtester och uppföljningstester. Screeningtesterna tar vanligtvis 30 minuter och kan utföras i helklass. Uppföljningstesterna tar cirka 12 minuter och utförs av eleven tillsammans med en certifierad testadministratör. Testerna är digitala och genomförs i en vanlig webbläsare. De statistiska beräkningarna från normeringsstudierna i Norge visar att testerna är mycket väl lämpade för att särskilja individer med dyslexi och individer utan dyslexi.
🔹 Under 2025 kommer de svenska Dysmate-testerna för låg- och mellanstadiet (Dysmate-C) att normeras. Om du önskar att delta i normeringen för låg- och mellanstadiet (åk 1–6), be skolans rektor att skicka ett e-postmeddelande till post@dysmate.se
(antal platser är begränsade).
🔹 Deltagare i normeringen får gratis certifiering och prenumeration på testerna när dessa är färdiga (mer information om certifieringskurs, gratisabonnemang och tidsåtgång för administration och testning följer nedan).
🔹 Önskvärt är att deltagande lärare genomgår en individuell certifiering (onlinekurs) och därefter administrerar Dysmate-C till sina elever under senare delen av vårterminen och början på höstterminen.
Deltagande skolor får gratis certifiering av deltagande lärare samt ett års prenumeration av testerna för varje klass som skolan bidrar med. Exempelvis: Om skolan bidrar med 3 klasser kan skolan antingen få ett 1 års-prenumeration för tre lärare eller en 3 års-prenumeration för en lärare på skolan. Arbetsmängden för en lärare att samla in data för en hel klass beräknas till ca 12 timmar: 2 timmar för administration av samtyckesformulär, 3 timmar för att erhålla certifiering (genom en onlinekurs), 1 timme för genomförande av screeningtest av en klass, samt 6 timmar för genomförande av uppföljningstester med eleverna individuellt (24 elever x 15 minuter). Uppföljningstesterna behöver dock inte genomföras med samtliga elever och kan därav ta kortare tid.
Även du som tidigare har deltagit i normeringen av Dysmate-Y för högstadiet är välkommen att delta.
De ansvariga lärosätena, Umeå universitet och Linnéuniversitetet, ser till att information, samtyckesformulär och personuppgifter hanteras i enlighet med svensk lag. Insamlade forskningsdata kommer att ägas av Umeå universitet och Linnéuniversitetet. Literate AS, företaget bakom Dysmate, kommer att få anonymiserade data för att lansera Dysmate dyslexitester i Sverige. Forskningsprojektet som omfattar validerings- och normeringsstudien har godkänts av Etikprövningsmyndigheten (Dnr 2022-04255-01).
🔹För mer information om Dysmate dyslexitester, gå till www.dysmate.se
🔹Anmäl skolan till validerings- och normeringsstudien för åk 1–6 genom att rektor skickar ett e-postmeddelande till: post@dysmate.se
🔹Du kan också anmäla ditt intresse på detta formulär så kontaktar vi dig (https://www.dysmate.se/studie/)
Dr Linda Sandström, Umeå Universitet
Professor Christian Waldmann, Linnéuniversitetet
Professor Trude Nergård Nilssen, Norges arktiske universitet i Tromsø
Bård Hall, Daglig leder, Literate AS / VD Literate International AB