Nu lanserar vi Dysmate-Y
– ett forskningsbaserat, digitalt dyslexitest för högstadiet!
Screening av läs- och skrivsvårigheter har aldrig varit enklare.
Dyslexi är en av de vanligaste inlärningssvårigheterna – men ändå missar vi ofta att upptäcka den i tid. Det vill vi ändra på.
Många ungdomar har gått igenom hela grundskolan utan att deras läs- och skrivsvårigheter uppmärksammats. Men dyslexi växer inte bort. I högstadiet ökar kraven, texterna blir längre och utmaningarna större – vilket kan få allvarliga konsekvenser för både skolresultat och självkänsla.
Därför lanserar vi nu Dysmate-Y – ett forskningsbaserat, digitalt dyslexitest anpassat för högstadiet åk 7–9.
Från och med 1 maj kan du som lärare snabbt och smidigt screena hela klasser och få direkt återkoppling.
Dysmate-Y möjliggör tidig upptäckt även i högre årskurser:
✔️ Identifierar snabbt och säkert ungdomar i risk för dyslexi
✔️ Digitalt och lätt att använda
✔️ Screening på 40 minuter – för hela klasser
✔️ Individuellt uppföljningstest på bara 15 minuter
✔️ Resultat direkt
✔️ Standardiserat och forskningsbaserat
Dysmate-Y (Screening) ger en första indikation. De elever som visar tecken på läs- och skrivsvårigheter bör gå vidare med uppföljningstestet – för en mer fördjupad bedömning och rätt stöd.
Vill du börja använda Dysmate-Y?
Då behöver du vara certifierad testledare. Nästa kurstillfälle är en heldagskurs i Stockholm den 22 maj, med logoped Stina Grufman-Björnlund som kursledare.
👩🏫 Heldagskurs med praktisk träning
✅ Bli certifierad och börja testa redan i vår
📍 Stockholm – 22 maj
🟡 Begränsat antal platser
När du är certifierad kan din skola teckna en årsprenumeration på testerna.
Vi vill stötta dig som gör skillnad – varje dag
Du som arbetar i skolan gör en ovärderlig insats. Du ser eleverna, följer deras utveckling och strävar efter att ge varje individ rätt stöd. Vi vet att det inte alltid är enkelt att hinna upptäcka allt – särskilt inte svårigheter som inte alltid syns, som dyslexi.
Dysmate-Y är vårt sätt att stötta dig i det arbetet.
Det är ett konkret, lättanvänt och pedagogiskt verktyg som gör det möjligt att tidigt identifiera elever i behov av extra stöd – även på högstadiet, där svårigheterna ofta blivit större men ännu inte fångats upp.
Vi vill göra det lättare för dig att göra det du redan gör bäst:
Skapa trygghet, utveckling och framtidstro hos dina elever.
Tillsammans skapar vi bättre förutsättningar – för fler.