Vanliga frågor

Alternativ 1: Använd beställningsformuläret på Dysmate.se > ”Priser”. Där godkänner du avtalen elektroniskt.
Alternativ 2: Logga in på “Min sida” under provperioden och ladda ner avtalen. Skicka det undertecknade avtalet till admin@literate.no.

Observera att det finns två avtal som båda måste skrivas under:

  • Skolan fyller i det enkla ”Kundavtalet”.
  • Om kommunen/regionen har ett ramavtal behöver du bara det enkla ”Kundavtalet”.
  • Skolor som inte har ett kommunalt avtal måste få kommunen/regionen att teckna ett databehandlingsavtal.

Det är vanligtvis din arbetsgivare som beställer prenumerationen. För lärare är det skolan som beställer en prenumeration till en eller flera certifierade användare. Dessa användare kommer att ha möjlighet att utfärda tester och se testresultaten. Observera att den personuppgiftsansvarige (kommunen/region) också måste godkänna ett “Databehandlingsavtal”.

Dysmate har olika typer av prenumerationer för olika användare. Mer information om prenumerationer hittar du här:

https://www.dysmate.se/prices/

Vi har också en basprenumeration som är avsedd för rektorer, samordnare eller liknande. Då kan man inte utföra egna tester, men man kan se tesresultat som genomförts i en grupp.

  • För lärare är det ofta skolan som är fakturamottagare. De flesta skolor använder idag någon form av leverantör/operatör för hantering av e-fakturor (exempelvis PEPPOL eller VAN-operatör). Då behöver vi endast namnet på skolan, org.nr. (till kommun/län) och boknings-ID/resursnummer.
  • Om du ska betala med kort, eller få en faktura via e-post, behöver vi en faktureringsadress för mottagaren.

Den certifierade testledaren kommer, genom att utföra testerna, att behandla personuppgifter och måste då följa god sed och praxis för att upprätthålla sekretessen för denna typ av information, det innebär:

  • Testledaren får inte dela sina inloggningsuppgifter, som lösenord, med tredje part. 
  • Testledaren måste komma ihåg att logga ut i slutet av en testsession.
  • Testledaren får inte komma åt personuppgifter i offentliga utrymmen eller tillämpa ett sekretessfilter på sin skärm.
  • Testledaren måste alltid stänga av sin dator alternativt låsa skärmen om de ska lämna den, exempelvis vid en paus.
  • Testledaren får inte skriva ut testresultat på offentliga skrivare utan åtkomstkontroll.

Huvudregeln är att minderåriga kan ge samtycke från och med 16 års ålder. För vuxentesten samtycker därav testkandidaten själv till användningen av personuppgifter. För barntesten och ungdomstesten bekräftar testledaren att man har inhämtat samtycke eller har rättslig grund för lagring av personuppgifter.

Ett samtycke kan också återkallas. Det görs genom att du skickar ett mejl till deleteme@literate.no med begäran om återkallande av samtycke eller fyller i ett kontaktformulär nedan på denna sida.

För att administrera ett Dysmatetest loggar du in med ditt lösenord på dysmate.se. Du väljer sedan “Testledare”. Det finns också en “Min sida”/”Onlinekurs”. Denna sida är till för certifiering och beställning/ändring av prenumerationer.

Det är viktigt att ha en bra och stabil internetuppkoppling. Testledaren bör använda en PC- eller Mac dator med webbläsare. Vi rekommenderar att man använder Google Chrome. Eleven kan använda både surfplatta eller PC/Mac. Även här rekommenderar vi Google Chrome.

Se också frågan om iPad och Chromebook, nedan.

Dysmates-tester går att använda på iPad och Chromebook-surfplattor. Vi rekommenderar även här att man använder Google Chrome som webbläsare, detsamma som för PC eller Mac.

Observera att för att logga in måste man stänga av “Tillåt spårning mellan webbplatser”. Man behöver också tillåta pop-up fönster. Detta görs på Appleprodukter under Inställningar > Chrome.

Stöd 1

Vi rekommenderar att screeningtestet inte genomförs på en surfplatta om inte eleverna/testkandidaten är en erfaren användare av surfplattor. Detta beror på att Ordkedjetestet kan vara svårt att göra på en pekskärm/utan mus. 

Om man ändå genomför screeningtestet på en surfplatta rekommenderar vi att man använder ett externt tangentbord. Uppföljningstesterna kan däremot genomföras på en surfplatta utan externt tangentbord.

Vi rekommenderar att testledaren använder en PC, men om du använder en iPad etc. måste du också tillåta popup-fönster för att Dysmate ska fungera.

I slutet av testet får testledaren en standardiserad översikt över testkandidatens/elevens resultat och en rapport som automatiskt tolkar resultaten.

Rapporten, som genereras automatiskt, kan med fördel bifogas vid planering av åtgärder eller som underlag för vidare utredning/remiss.

Rapporten innehåller en kortfattad beskrivning av de olika testerna som ingår i testbatteriet, hur de administreras och vad de mäter samt en bedömning av den enskilda testkandidaten/eleven mot normen för åldersgruppen.

Testadministratören kan också lägga till egna anteckningar i slutet av rapporten.

Då kan skolan beställa prenumerationer till fler lärare.

Om man är flera certifierade lärare i en skola kan man skapa en grupp där man kan dela testresultat för samverkan.

Dysmate tillhandahåller mängdrabatter, så prenumeration nr 2, 3, 4, etc. är billigare än den första prenumerationen.

Se video under Tips & tricks. Grupperna måste skapas av Dysmate Servicedesk.

Om en certifierad lärare slutar på skolan kan en pågående prenumeration överföras till en annan certifierad användare.

Om gruppfunktionen använts har återstående lärare fortfarande tillgång till testresultaten. Observera att tidigare tester inte kommer att vara tillgängliga om gruppfunktionen inte har använts. Tidigare tester bör alltså flyttas över till en grupp innan den certifierade läraren slutar.

Om du ska genomföra re-test på många elever bör du använda funktionerna under “mina kandidater”. Testkandidaterna skapas vid det första testtillfället. När eleverna ska testas på nytt kan många test skickas ut samtidigt.

För instruktion se video under Tips & tricks.

Om en testkandidat/elev under testet måste avbryta (på grund av förlorad internetanslutning eller annat) så finns det möjlighet att fortsätta testet:

För screeningtest: Om en elev har oturen att förlora sin internetanslutning under ett test kan hen logga in igen. Eleven måste då starta om testet på samma sätt som första gången (antingen genom att klicka på samma länk som skickades på mail, eller direkt från dysmate.se). Testet kommer då att starta där det avslutade. Det är viktigt att använder samma metod som man använde första gången man loggade in och startade testet. För screeningtesten är det inte möjligt att välja enskilda deltest.

För uppföljningstest: Om man har oturen att förlora sin internetanslutning under ett av deltesten måste testledaren starta om testet från sin panel. Tryck på knappen ”Fortsätt”.
Testkandidaten startar sedan testet på vanligt sätt. Testet bör komma med förifylld information om testkandidaten och startar testet där det avslutades.

Ett uppföljningstest kan kopplas till en testkandidat genom att man startar testet från testledarsidan på dysmate.se under ”Mina kandidater”.

Se videon ”Hur man skapar ett uppföljningstest” under Tips & tricks.

I vissa sällsynta fall skapas inte kopplingen mellan testledarens enhet och testkandidatens enhet automatiskt. Testledaren bör då prova att uppdatera sin sida och be testkandidaten att göra detsamma och fylla i testnyckeln igen.

Nere i det högra hörnet på testledarens sida kan man kontrollera kopplingen. Det ska vara två bockar mellan enheterna om det finns en koppling. Om det inte finns en koppling kommer det stå … mellan de två enheterna på skärmen.

OBS: Tryck inte på bakåtpilen i webbläsaren, utan uppdatera bara sidan (Ctrl + R).

Se även ”Kan man starta om/fortsätta ett test som blivit avbrutet?”

Testledaren kan själv ta bort tester som är äldre än 3 månader. Då kommer testerna att finnas kvar i 30 dagar innan den raderas permanent. Om man har tagit bort ett test av misstag kontakta Dysmate Servicedesk.

Alla tester som är äldre än 3 år raderas automatiskt.

Dysmate är ett screeningverktyg som kan användas i en utredning som kan leda till en diagnos. Förutom att vara certifierad för att få utföra testerna behöver du ha tillräcklig mycket kunskap om dyslexi och klinisk kompetens för att få ställa en diagnos. Att vara certifierad ger dig inte automatiskt rätt att ställa en diagnos.

Testledaren bör, för att kunna ställa diagnos, således ha djupgående kunskaper om dyslexi, läs- och skrivutveckling och hur kognitiva färdigheter spelar in vid bedömningen. För att ha den nödvändiga yrkesmässiga kompetensen bör du ha en examen i specialpedagogik, logopedi, psykologi eller motsvarande på magisternivå.

Se mer om detta ämne under yrkesrelaterade frågor.

För att administrera ett Dysmate-test behöver man vara certifierad. För att bli certifierad måste man gå en certifieringskurs och vara utbildad förskollärare, lärare, speciallärare, logoped eller liknande. Dessutom behöver du ha en prenumeration hos Dysmate. Därför ska du som förälder inte själv göra testerna på ditt barn. 

Vi uppmuntrar dig istället att höra av dig till skolan om du har funderingar kring ditt barns läs- och skrivutveckling och önskar att barnet ska utredas.

Om du inte längre vill ha en aktiv prenumeration kan du nedgradera den till en basprenumeration.

Då kommer du inte att kunna utfärda nya tester, men se tidigare resultat.

Tips & tricks

Här är några av filmerna från vår onlinekurs:

Stöd 2 Så här skapar du ett nytt test

Yrkesrelaterade frågor

Ja, du kan göra både screening- och uppföljningstesterna. Vi rekommenderar dock att den som ska ställa diagnos innehar en magisterexamen i specialpedagogik, logopedi, psykologi eller motsvarande. Generellt rekommenderar vi därför att skolan genomför Dysmate screeningtest medan speciallärare eller logoped utför Dysmate uppföljningstest. 

Rutinerna för hur kartläggningen ska gå till varierar dock mycket från kommun till kommun. Huruvida du som lärare ska genomföra både screeningtestet och uppföljningstestet är därför upp till din kommun och de rutiner som gäller där.

I Sverige är det inte reglerat vem som har rätt att ställa en dyslexidiagnos. Den som har tillräcklig kunskap om dyslexi och kompetens i utredningsförfarande kan ställa diagnosen.

I allmänhet rekommenderar vi dock att de som diagnostiserar dyslexi har en magisterexamen i specialpedagogik, logopedi, psykologi eller motsvarande. Anledningen till detta är att användningen av Dysmate kräver djupgående kunskaper om förhållandet mellan talat och skrivet språk och om de språkligt-kognitiva grunderna för läs- och skrivutveckling och läs- och skrivsvårigheter. Lärarutbildningarna har ingen tradition av specialisering inom detta område.

Men om du som lärare tidigare har ställt en pedagogisk diagnos kan du fortsätta att göra det med Dysmate-testerna. Detta tyder på att din kommun har rutiner för att det är skolan som ställer diagnosen. Rutinerna för att utreda dyslexi varierar mycket från kommun till kommun, och rutinerna i din kommun åsidosätter våra rekommendationer.

Med andra ord: Om du tidigare har ställt en pedagogisk diagnos med hjälp av exempelvis Logos eller andra kartläggningsmaterial kan du fortsätta att göra det, även med Dysmate.

På deltestet som prövar arbetsminne och de deltester som gäller fonemdeletion önskar elever ofta att få uppgiften repeterad. Är det möjligt för testledaren att repetera uppgiften?

Det är inte tillåtet för testledaren att repetera någon av uppgifterna i deltesterna – varken vid prövning av arbetsminne eller vid fonemdeletion. På övningsuppgifterna är det däremot tillåtet för testledaren att repetera uppgiften, vid behov. Men efter att själva testet har startat, är det inte tillåtet med upprepningar. Det är bara vid stavningstestet man kan få repetition – då trycker eleven själv på knappen för detta och får hela meningen och målordet uppläst på nytt.

För de yngsta (se också frågan om läshjälp, längre ner på sidan):

På deltestet Ordförståelse är det möjligt att läsa upp målordet, samt svarsalternativen, för de yngste och svagaste läsarna i 1-3 klass. Men det är inte tillåtet att hjälpa eller guida eleven till att komma fram till rätt svar.

Nej, om eleven inte läser ut ordet korrekt enligt konventionen utifrån sin dialekt ska ordet markeras som fel. Om eleven exempelvis uttalar /g/-et i /genom/, ska detta markeras som fel. 

Alla som genomgår certifiering hos Dysmate, antingen via vår dagskurs eller onlinekurs, får en introduktion i hur man kan tolka resultaten. Resultaten är tillgängliga direkt efter att ett test är genomfört och är lätta att tolka. En rapport genereras också automatiskt, vilket ger ett bra stöd vid bedömning av resultaten. 

Alla prenumeranter kan kontakta Dysmate-servicedesk med frågor. Under “Vanliga frågor & Yrkesrelaterade frågor” finns svar på de frågor som ofta återkommer. 

Huruvida Dysmate är lämpligt att använda på personer med flerspråkig bakgrund måste bedömas i varje enskilt fall. Hur länge personen har bott i Sverige, och hur mycket lästräning personen har fått både på modersmålet och på svenska, är faktorer som kommer att påverka resultaten och bedömningen.

Dysmate screeningtest består huvudsakligen av olika läs- och skrivtest. Men den innehåller också ett nonsensordstest och ordförståelsetest. Nonsensordtestet kartlägger fonologisk medvetenhet och ordkunskap. Personer med dyslexi får ofta låga resultat på detta, eftersom de har svaga språkkunskaper inom det fonologiska området. Personer med flerspråkig bakgrund kan också få låga resultat på detta test eftersom att de inte än har lärt sig eller förstått orden som ska tolkas utifrån “ljudsträngen”. Men det som är viktigt att komma ihåg här är att flerspråkiga personer också kan ha dyslexi, en språklig skörhet eller språkstörning/DLD. Det är därför viktigt att ta hänsyn till hur goda kunskaper personen i fråga har i svenska rent generellt.

Läs- och skrivtesten har utvecklats så att de textmässigt ska hålla en nivå lämplig för att kartlägga den svenska läsnivån hos personer med flerspråkig bakgrund. En kartläggning blir lite som att gå till optikern; du måste först kartlägga hur bra eller dåligt du ser, för att sedan kunna få rätt glasögonstyrka. Om en person hamnar  långt under vad som rimligen kan förväntas på läs- och skrivtesten – oavsett om läs- och skrivsvårigheterna beror på dyslexi, bristande exponering för svenska eller för lite lästräning – måste man utforma stödåtgärder därefter. Idag finns det en rad sofistikerade läs- och skrivtekniska hjälpmedel som kan användas både i arbets- och skolsammanhang.

Dysmate uppföljningstest bör genomföras på de som “flaggas” utifrån screeningtestet. Uppföljningstestet kartlägger främst de kognitiva markörerna för dyslexi. Dessa markörer är på många sätt oberoende av språk och kultur. Arbetsminne och snabb automatiserad benämning (d.v.s. hur snabbt man lyckas hämta ord från språkminnet) är relativt opåverkade av språkbakgrund och hemmiljö. 

Om man, som testledare, känner sig osäker kan man be en modersmålslärare utföra dessa test och låta testkandidaten/eleven svara på sitt modersmål.

Barn med dyslexi har vanligtvis svårt att höra och göra skillnad på- samt laborera med -språkljud och att snabbt hitta fram ord från språkminnet. De tar ofta längre tid på sig än sina kamrater att lära sig bokstav-ljudkopplingen. Det finns också ett antal andra kännetecken men dessa är lättast att känna igen.

För att hitta rätt insatser bör barnet utredas. Har du funderingar kring ditt barn läs- och skrivutveckling rekommenderar vi att du i första hand tar kontakt med skolan. Om ditt barn sedan genomgår en bedömning med Dysmate kan du begära ett möte med den person som utförde testet för att diskutera att rätt insatser ges utifrån resultaten.   

I Dysmate C – Screening finns uppläsning/voice over av alla instruktioner i testet, så det är ingen förutsättning att man ska kunna läsa för att förstå uppgifterna.

Läsförståelse: Om du anser att en elev i årskurs 2, 3 eller 4 har för svag läsförmåga för att klara läsförståelsen kan du välja bort detta deltest när du skapar screeningtestet (OBS! Detta är inte möjligt efter årskurs 4).

Stavning: Vid fyra på varandra följande felaktigt stavade ord (sex för mellanstadiet och uppåt) avslutas testet.

Du som lärare kan ge lässtöd på följande sätt:

Vid Ordförståelse är det tillåtet att läsa upp målordet, samt svarsalternativen, för de yngsta och svagaste läsarna i årskurs 2 och 3. Men det är inte tillåtet att hjälpa eller guida eleven att komma fram till rätt svar.

Det är riktigt som du antyder, att när eleven erhåller resultat under genomsnittet på 5 av 6 deltester i screeningtestet, är detta en tillräckligt god grund för att misstänka dyslexi. Men screeningtestet mäter främst läs- och skrivfärdighet – med undantag för “byt ljud i ord” eller “Nonsensordtestet”, som mäter fonologisk medvetenhet. För att säkerställa att läs- och skrivsvårigheterna beror på dyslexi, och inte andra tillstånd (som bristande lästräning), måste man kontrollera om det finns en underliggande språklig-kognitiv svaghet. De kognitiva riskfaktorerna är – som också beskrivs i certifieringskursen – kopplade till fonologisk bearbetning/medvetenhet och snabb automatiserad benämning. Först när man – vid uppföljningstestet – också uppmärksammar låga resultat på någon av de kognitiva markörerna kan man vara säker på att läs- och skrivsvårigheterna beror på dyslexi och inte otillräcklig lästräning.

När det gäller arbetsminnet är detta i sig inte en markör för dyslexi. Om en testkandidat får ett resultat inom – eller till och med över – genomsnittet på arbetsminnestestet utesluter inte detta dyslexi. Och omvänt, om en testkandidat hamnar under det genomsnittliga området på arbetsminnestestet – kan man inte, utifrån detta, dra slutsatsen att dyslexi föreligger. När det gäller att tolka resultaten av Dysmate-testerna är det inte så att man räknar antalet markörer på Screeningtestet respektive Uppföljningstestet. Men om en testkandidat hamnar under medelvärdet både på deltesten som mäter ordavkodning och stavning (t.ex. 1-minuts ordavkodning, Ordkedjetestet, Stavning och/eller Läsförståelse), och samtidigt erhåller ett lågt resultat på fonologisk bearbetningsförmåga (t.ex. Byta ut ljud i ord, Spoonerismer, Ta bort ljud i ord/fonemdeletion), och/eller på snabb automatiserad benämning – då ger detta en säker indikation på dyslexi. Det är alltså den samlade bilden av markörer som är avgörande – tillsammans med information om eventuell ärftlighet, tidig läs- och skrivinlärning och hur det går i skolan – inte ett specifikt antal röda staplar på Dysmates Screeningtest respektive Uppföljningstest.

Forskningsstudier visar dock att det är viktigt att känna till ett barns arbetsminnesprofil. Även om arbetsminnesprofiler kan variera bland personer med dyslexi, kan en kartläggning av arbetsminnet fortfarande ge viktig information. Resultatet på deltestet arbetsminnes kan ge information som är relevant för hur väl ett barn kan anpassa sig till, eller ibland till och med övervinna, utmaningar i samband med dyslexi och språkstörning/DLD (Gray et al., 2019). En person med dyslexi som har ett bra arbetsminne kommer lättare kunna kompensera för läs- och skrivsvårigheterna än någon med svagt arbetsminne. Observera att arbetsminnesträning inte förbättrar läsförmågan (Melby-Lervåg & Hulme, 2016). Anledningen till att Arbetsminne ingår i Dysmates testbatteri är för att ge en större bild av elevens styrkor och svagheter och eventuellt behov av stödinsatser.

Litteratur som belyser förhållandet mellan arbetsminne och dyslexi:

  • Gray, S., Fox, A. B., Green, S., Alt, M., Hogan, T. P., Petscher, Y., & Cowan, N. (2019). Working memory profiles of children with dyslexia, developmental language disorder, or both. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 62(6), 1839-1858.
  • Melby-Lervåg, M., Redick, T. S., & Hulme, C. (2016). Working memory training does not improve performance on measures of intelligence or other measures of “far transfer” evidence from a meta-analytic review. Perspectives on Psychological Science, 11(4), 512-534.

Generellt kan man säga att en nedsatt syn aldrig ör orsaken till en dyslexi, men kan såklart öka läs- och skrivsvårigheterna.

På samma sätt som en nedsatt syn kommer att påverka ämnen som idrott, bild, slöjd, matematik, engelska m.m. – kommer en nedsatt syn kunna påverka genomförandet av Dysmate-testerna. 

Så om du misstänker att en elev har nedsatt syn – vilket kommer att påverka elevens hela akademiska situation – bör eleven genomgå en synundersökning så snart som möjligt.

Delprovet “1-minuts ordavkodning” är ett högläsningstest som bedömer elevens avkodningsförmåga. Testet varar i 60 sekunder och går ut på att läsa så många ord så snabbt och korrekt som möjligt.

Detta deltest ställer särskilda krav testledaren att lyssna aktivt, och trycka för varje ord eleven läser, antingen “rätt”, “fel” eller “ej besvarad”. Här rekommenderas därför starkt att testledaren övar så mycket som möjligt i förväg med att använda snabbtangenterna (A, K, L) på tangentbordet för att kunna administrera testet på ett optimalt sätt.

Tiden startar när testledaren trycker på “starta testet”, och det är mycket viktigt för resultatet att eleven börjar läsa högt direkt.

Det är också viktigt att betona att Dysmate inte syftar till att skilja de starkaste eleverna från de näst starkaste. Det kommer därför inte att vara avgörande om en elev läser väldigt snabbt och det blir utmanande för testledaren att registrera ett 100% korrekt resultat. Testledarens reaktionstid är obetydlig i förhållande till skillnaderna mellan elever med och utan läs- och skrivsvårigheter. Om en testledare registrerar ett svar felaktigt kan detta korrigeras vid nästa uppgift, eftersom poängen baseras på antalet korrekt lästa ord per minut.

Resultaten för Läsförståelse-testet är kopplade till antalet fel och obesvarade uppgifter. Testkandidaterna/eleverna har 10 minuter på sig att genomföra Läsförståelsen, vilket förefaller vara nog med tid för de allra flesta. Det är därför en god idé att kontrollera hur många frågor eleven faktiskt har besvarat och inte besvarat. Om eleven har många “icke-svar” kan det tyda på en låg läshastighet. I så fall kan du jämföra resultaten med resultaten från 1-minuts ordavkodning.

Om eleven har svarat på alla uppgifter, men har många fel, kan det tyda på svårigheter med läsförståelse. I så fall är det en god idé att jämföra resultaten från bland annat deltestet Ordförståelse.

Det betyder alltså att om eleven har lagt ner mindre tid än 10 minuter, men har många fel, kommer standardavvikelsen inte att förbättras. Det beror på att Dysmate inte skiljer på fel och obesvarade uppgifter på det tidsbegränsade Läsförståelsetestet. Det kan du som testledare istället göra när du tolkar resultaten och jämför dessa med de andra resultaten på screening- och uppföljningstestet.

När det kommer till avkodningsförmåga rekommenderar vi testledaren att jämföra elevens resultat på 1-minuts ordavkodning. Den rapport som automatiskt genererad utifrån Dysmate-testerna kan också vara till stor hjälp när du formulerar din bedömning.

Vad behöver du hjälp med?

  • Beskriv så detaljerat som möjligt vad som hände innan problemet uppstod.
  • Här kan du bifoga filer eller ladda upp skärmdumpar av felmeddelanden eller fel till ditt ärende.
    Max filstorlek: 5 MB.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.