Dysmate - Dyslexia Marker Test

Dysmate dyslexitester (Dysmate-A, Dysmate-Y och Dysmate-C) har utvecklats för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi hos barn, ungdomar och vuxna.

Dysmate står, på svenska, för dysleximarkörtest. 

Dysmate testbatteri är standardiserat, normerat och genomförs digitalt på en dator. Administreringen kräver endast en god internetuppkoppling. Alla instruktioner och övningsuppgifter blir upplästa, och testkandidaten får återkoppling på om övningsuppgifterna utfördes korrekt eller inte. När testet är färdigt kan testledaren direkt se testresultaten som presenteras på ett intuitivt och lättförståeligt sätt.   
 
För att använda testerna behöver testledaren genomgå en certifieringskurs
Testledare kan man bli om man är utbildad lärare, förskollärare, specialpedagog, logoped, psykolog eller motsvarande.
 
Testerna är digitala och mycket enkla att administrera. Screeningtesterna tar vanligtvis 40 minuter och kan genomföras i en hel klass samtidigt. Uppföljningstesterna tar cirka 15–20 minuter.
 
Testerna är baserade på många års forskning och identifierar de vanligaste riskmarkörerna för dyslexi. De består av screeningtester och uppföljningstester.
 
Vill du lära dig mer om testerna och se hur de kan användas i praktiken? På denna sida kan du se en detaljerad demonstration av Dysmate. 

Bakgrunden till Dysmate-testerna 

Literate Ltd är Dysmates moderbolag och etablerades år 2016 av Dr. Trude Nergård-Nilssen, professor i specialpedagogik.
 

De tester som ingår i Dysmates testbatteri utvecklades ursprungligen inom det tioåriga forskningsprojektet The Tromsø Longitudinal Study of Dyslexia där barn och deras föräldrar deltog och som professor Nergård-Nilssen var med och drev. 

År 2020 mottog professor Trude Nergård-Nilssen Innovationspriset från UiT-Norges arktiska universitet.
Trude Nergaard Nilssen

Literate är ett exempel på att forskningsbaserade innovationer med stor värdeskapande potential och som också tar socialt ansvar kan utvecklas inom humaniora och samhällsvetenskap

 

Dysmate – från Norge till Sverige och Tyskland

I Norge används Dysmate-testerna av flera tusen lärare, specialpedagoger, logopeder och andra yrkespersoner. Flera kommuner har tecknat kommunavtal som innebär att alla skolor i kommunen screenar sina elever med Dysmate för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter och dyslexi så tidigt som möjligt.

Dysmateprojektet har nu fortsatt till Sverige och Tyskland.

I Sverige är det Prof. Christian Waldmann, legitimerad gymnasielärare och professor i svenska språket vid Linnéuniversitetet och Dr. Linda Sandström, legitimerad logoped och biträdande lektor i lingvistik vid Institutionen för språkstudier vid Umeå universitet som leder arbetet med att översätta och anpassa testerna till svenska samt att normera och validera dem med elever från hela landet. Nu är Dysmate-Y (ungdomstestet) färdigt och lanserat, och arbetet med att normera och validera Dysmate-C och Dysmate-A pågår.

Vi är mycket tacksamma för det stora engagemanget kring projektet och för all hjälp från lärare och skolor som bidragit med normeringsdata!

Om du vill bidra till forskning och delta vid normeringen av Dysmate-A, skicka ett e-postmeddelande till post@dysmate.se.
Deltagande lärare får en gratis certifiering och prenumeration på testerna när de är färdiga. Som deltagare kan du också bli omnämnd som bidragsgivare längst ned på denna sida.

I Tyskland arbetar forskare från Europa-Universität Flensburgprof. Dr. Marie-Christine Vierbuchen – och Universität PotsdamDr. Rebecca Schumacher – med samma uppgift, att översätta och anpassa Dysmate-testbatteri till tyska. I Tyskland är vi stolta över att både Dysmate-Y och Dysmate-C nu är klara att användas och kan göra skillnad i många människors liv.

Samtidigt är vi också mycket stolta över att Dysmate har bidragit till flera forskningsartiklar som presenterades på EARLI-konferensen i Österrike i augusti 2025. Läs mer här.

Mer om testerna 1

DYSMATE-Y (UNGDOMSTEST)

Många ungdomar med dyslexi har gått igenom hela grundskolan utan att deras svårigheter har blivit upptäckta. Dyslexi är inte något som växer bort i tonåren, och högstadiet kan bli en utmaning när texterna blir längre och kraven ökar.

Dysmate-Y (Screening) identifierar snabbt och säkert ungdomar i risk för dyslexi. Dessa bör sedan undersökas ytterligare med uppföljningstestet.

Screeningtestet består av 6 deltester:

  • Stavning
  • Pseudohomofoner (nonsensord)
  • Läsförståelse
  • Ordförståelse
  • Skrivflyt
  • Ordkedjor

Uppföljningstestet består av 4 deltester:

  • Arbetsminne
  • Snabb automatiserad benämning
  • 1-minuts ordavkodning
  • Spoonerismer

Dysmate-Y är normerat för elever i grundskolan (åk 7-9) och finns nu att beställa, läs mer om beställning och priser här.

För att använda testerna måste testledaren genomgå en certifieringskurs. Du kan bli certifierad antingen genom att genomföra vår onlinekurs eller genom att delta i någon av våra dagskurser.

Vill du lära dig mer om testerna och se hur de kan användas i praktiken? På denna sida kan du se en detaljerad demonstration av Dysmate. 

I dagsläget pågår arbetet med att normera de svenska Dysmate-testerna i samarbete med forskare vid Umeå universitet och Linnéuniversitetet. Om du önskar att delta i normeringen, skicka ett e-postmeddelande till post(@)dysmate.se

Deltagare i normeringen får gratis certifiering för deltagande lärare och prenumeration på testerna när dessa är färdiga. Som deltagare kan du också bli omnämnd som bidragsgivare längst ner på denna sida.

I Sverige kommer

  • Dysmate-A normeras för elever i gymnasiet och vuxna.
  • Dysmate-C normeras för elever grundskolan (åk 2-6). 

 

 

DYSMATE-C (BARNTEST)

Det är viktigt att identifiera barn i riskzonen för dyslexi så tidigt som möjligt. Forskning visar att insatser är mest effektiva under de tidiga skolåren. Effekten av tidiga insatser består över tid, och barn som får stöd tidigt fortsätter att prestera bättre än de som får stöd senare.

Under de senaste åren har forskare vid Umeå universitet och Linnéuniversitetet arbetat med att anpassa Dysmates dyslexitester till svenska samt genomfört en validerings- och normeringsstudie för elever på högstadiet (Dysmate-Y).

Just nu pågår validerings- och normeringsstudien för låg- & mellanstadiet (åk 2–6) i Sverige.

Dysmate-C består också av ett screeningtest som i sin tur består av olika deltester och ett uppföljningstest med olika deltester.

Testerna mäter bland annat: 

  • Fonemidentifiering
  • Arbetsminne
  • Snabb automatiserad benämning
  • Fonemdeletion
  • 1-minuts ordavkodning
  • Stavning

 

Resultaten från den norska normerings- och valideringsstudien av Dysmate-C är publicerad i en fackgranskad forskningstidskrift. Läs om studien här.

DYSMATE-A (VUXENTEST)

Många vuxna har svårt att läsa och skriva. Dysmate-A screeningtest är ett snabbt och pålitligt verktyg för att undersöka om svårigheterna kan bero på dyslexi. 

Dysmate-A består av ett screeningtest och ett uppföljningstest. Personer som flaggas av screeningtestet bör undersökas ytterligare med uppföljningstestet. 

Anmäl ditt intresse för att delta i normerings- och valideringsstudien för Dysmate-A i Sverige genom att skicka e-post till post(@)dysmate.se.

 

 

TACK TILL

Vi vill tacka alla våra samarbetsskolor, deltagarna i normerings- och valideringsstudien samt Umeå Universitetet och Linnéuniversitetet för hjälpen med den omfattande normeringsstudien av Dysmate-Y med ett representativt urval av elever från Sverige.

Tack till:

  • Västangårds skola F–9, Umeå
  • Norregårdsskolan, Växjö
  • Hansåkerskolan, Ragunda
  • Hembergsskolan, Vilhelmina
  • Apladalsskolan, Värnamo
  • Nipan skolan, Sollefteå
  • Hedda Wisingsskolan, Härnössand
  • Vimarskolan, Vimmerby
  • Obbola skola F9, Umeå
  • Astradskolan, Ljungby
  • Vislandaskolan, Alvesta
  • Logoped centrala elevhälsan i Halmstad
  • Forsheda skola, Värnamo
  • Älghultskolan, Uppvidinge

Och ett stort tack till er som bidragit till
insamlingen av normeringsdata:

 
  • Christian Waldmann
  • Linda Sandström
  • Camilla Nilvius
  • Emma Lycksell
  • Johanna Fransson
  • Helen Engdahl
  • Emelie Poulsson
  • Josefin Ekenberg
  • Ewa Unelind
  • Kristina Karlsson
  • Ellen Eriksson
  • Sandra Wikström
  • David Kolström
  • Malin Söderqvist
  • Marie Borglund
  • Anna Hammarström
  • Madeleine Arleskog
  • Maria Sjösten
  • Tamador Almahmi
  • Maria Wester
  • Julia Wiger
  • Malin Knutsson
  • Johan Wiktorsson
  • Maria Valtenius
  • Sandra Markström
  • Eva Eriksson
  • Åse Cederholm
  • Frida Björklund
  • Kerstin Söderberg
  • Johanna Kristensson
  • Nils Johannesson
  • Eva Anvegård

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no

Nyhetsbrev

Anmäl ditt intresse för att få artiklar skrivna av Trude Nergård Nilssen och spännande nyheter

Genom att anmäla ditt intresse godkänner du att ta emot marknadsmejl från Dysmate.se