BLI CERTIFIERAD FÖR DYSMATE DYSLEXITESTER
Dyslexi är en av världens vanligaste inlärningssvårigheter. Stora framsteg har gjorts i forskningen, och idag vet vi mycket om orsakssamband och om de tidiga och ihållande indikatorerna på dyslexi. Ändå har många barn, ungdomar och vuxna en oupptäckt dyslexi.
Dysmate dyslexitester (Dysmate-A, Dysmate-Y och Dysmate-C) har utvecklats för att identifiera läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi hos barn, ungdomar och vuxna.
Testerna baseras på många års forskning och identifierar de vanligaste riskmarkörerna för dyslexi. De består av screeningtester och uppföljningstester.
Testerna är digitala och mycket enkla att administrera. Screeningtesterna tar vanligtvis 40 minuter och kan genomföras i en hel klass samtidigt. Uppföljningstesterna tar cirka 15–20 minuter. Testerna är standardiserade och resultaten är tillgängliga direkt efter att testet har slutförts.
Vill du lära dig mer om testerna och se hur de används i praktiken? På denna sida kan du se en inspelning av en detaljerad demonstration.
Dysmate dyslexitester har hög tillförlitlighet och validitet. Statistiska beräkningar från standardiseringsstudier visar att testerna är mycket väl lämpade för att skilja mellan personer med möjlig dyslexi och personer utan dyslexi. Baserat på rapporterna från screening- och uppföljningstesterna kan kvalificerade yrkesutövare diagnostisera dyslexi. Det finns inget behov av att testa med andra verktyg.
Mätningsegenskaperna för testet för vuxna har publicerats i den internationella, peer-review-granskade forskningstidskriften Dyslexia.
Mätningsegenskaperna för testet för barn har publicerats i den internationella, peer-review-granskade forskningstidskriften Hammill Institute on Disabilities.
Testerna och certifieringskursen har utvecklats av Professor Trude Nergård-Nilssen vid UiT Norges arktiske universitet och har översatts och anpassats till svenska av Dr Linda Sandström vid Umeå universitet och professor Christian Waldmann vid Linnéuniversitetet.
För att kunna använda Dysmate-testerna måste du först genomgå en certifieringskurs.
Du kan antingen certifiera dig under en dagskurs eller gå kursen online, mer information om kurserna finns nedan.
Kurserna ger deltagarna uppdaterade kunskaper och en aktuell inblick i den senaste forskningen om dyslexi och forskningen bakom Dysmate-testerna. Du får kunskap om testadministration och, inte minst, tolkning av resultat och testprofiler.
Observera att kurserna endast är för personer med relevant kompetens, t.ex. förskollärare, lärare, speciallärare, specialpedagoger, logopeder, psykologer och andra med liknande kompetens.
ONLINE-KURS
Bli certifierad när det passar dig, på bara tre timmar.
Vår online-certifieringskurs består av flera videoföreläsningar och kunskapstester. Genom att anmäla dig till kursen kan du få tillgång till kursmaterialet i 30 dagar.
Kursen behandlar följande ämnen:
- Uppdatering om dyslexi
- Bakgrunden till Dysmate-testerna
- Vilka deltest ingår i testbatteriet och vad mäter dem
- Rutiner för inloggning och administrering
- Testernas reliabilitet och validitet
- Tolkning av resultat, olika testprofiler samt jämförelse av skalpoäng
Kursavgiften för onlinekurser är 1750 SEK + moms.
Kursen i sig tar ca. tre timmar att slutföra.
Efter avslutad kurs får du ett certifikat som styrker att du är certifierad testledare och kan administrera Dysmate dyslexi tester för barn, ungdomar och vuxna.
DAGSKURS
Dysmate arrangerar certifieringskurser flera gånger per år.
Hösten 2025 erbjuder vi dagskurser i Umeå den 4 november, Malmö den 11 november, Göteborg den 2 december och Stockholm den 9 december.
Kursen behandlar följande ämnen:
- Uppdatering om dyslexi
- Bakgrunden till Dysmate-testerna
- Vilka deltest ingår i testbatteriet och vad mäter dem
- Rutiner för inloggning och administrering
- Testernas reliabilitet och validitet
- Tolkning av resultat, olika testprofiler samt jämförelse av olika skalpoäng
- Mer omfattande uppdatering om forskningsläget inom dyslexiområdet
- Professionella diskussioner
Kursavgiften för endagskursen inkluderat ett års prenumeration är 5950 SEK + moms .
Prenumerationen gäller för barn-, ungdoms- och vuxentestet eller, om tillämpligt, en fullständig prenumeration på de villkor som beskrivs i avsnittet “Priser och villkor för köp” .
Om du har några frågor om kursen, vänligen kontakta Stina Grufman-Björnlund ➜ stina [@] dysmate.se
kursledare
Stina Grufman-Björnlund
Legitimerad logoped med examen från Karolinska Institutet och tidigare verksam inom region Stockholm. Hennes huvudsakliga arbetsområden har inkluderat utredningar av språk-, läs- och skrivsvårigheter/dyslexi hos barn, ungdomar och vuxna. Stina har även erfarenhet av arbete med barns tal- och språkutveckling, samt språklig behandling vid språkstörning/DLD och är en van testadministratör. Hos Dysmate håller Stina i certifieringskurser och finns som pedagogiskt stöd, support och service vid frågor.
gästföreläsare
Linda Sandström
Biträdande lektor i lingvistik vid Institutionen för språkstudier vid Umeå universitet. Legitimerad logoped. Disputerade år 2020. Linda sitter också i styrgruppen för forskningsdatahantering vid Humanistisk fakultet. Sedan 2022 är Linda verksam i det forskningsprojekt som skapats för normering och validering av Dysmates kartläggningsverktyg för dyslexi. I projektet planerar man också undersöka hur språkliga faktorer inverkar på senare läs- och skrivutveckling i en longitudinell studie som följer barn över tid, från senare förskoleålder och upp genom skolåren. Utöver forskningsarbete undervisar Linda på logopedprogrammet samt är involverad i kurser på förskollärarprogrammet och speciallärarutbildningen där hon även handleder och examinerar examensarbeten.
Camilla Nilvius
Lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon är också legitimerad speciallärare inom språk-, skriv- och läsutveckling och grundskollärare för 1-7 i SV/SO med över 20 års erfarenhet av att undervisa i skolan. Camilla arbetar på Institutionen för pedagogik och Avdelningen för specialpedagogik där är hon är involverad i kurser om läs- och skrivinlärning och läs- och skrivsvårigheter. Hon undervisar främst i Speciallärarprogrammet med inriktning språk-, skriv- och läsutveckling och hon är ansvarig för de tre speciallärarprogrammen vid Linnéuniversitetet. 2022 disputerade Camilla med en avhandling om Response to Intervention (RtI) i svensk skolkontext. Sedan våren 2024 är Camilla verksam i det forskningsprojekt som skapats för normering och validering av Dysmates kartläggningsverktyg för dyslexi.