đŸ”č Delta i Dysmates validerings- och normeringsstudie i Sverige

Information om validerings- och normeringsstudie för att anpassa Dysmate dyslexitest för högstadiet i Sverige.

Dysmate dyslexitester Àr utformade för att upptÀcka dyslexi hos barn, ungdomar och vuxna.

Dyslexitesterna bygger pÄ mÄngÄrig forskning vid Norges arktiske universitet i TromsÞ.

Under det senaste Ă„ret har forskare vid UmeĂ„ universitet och LinnĂ©universitetet arbetat med att anpassa Dysmates dyslexitest till svenska. Nu stĂ„r vi redo att genomföra en validerings- och normeringsstudie för högstadiet (Ă„k 7–9) i Sverige.

Dysmate dyslexitester bestÄr av screeningtester och uppföljningstester. Screeningtesterna tar vanligtvis 30 minuter och kan utföras i helklass. Uppföljningstesterna tar cirka 12 minuter och utförs av eleven tillsammans med en certifierad testadministratör.

Testerna Àr digitala och genomförs i en vanlig webblÀsare. De statistiska berÀkningarna frÄn normeringsstudierna i Norge visar att testerna Àr mycket vÀl lÀmpade för att sÀrskilja individer med dyslexi och individer utan dyslexi.

đŸ”č Under ht 2023 kommer de svenska Dysmate-testerna för högstadieelever (Dysmate-Y) att normeras. Om du önskar att delta i normeringen för högstadiet (Ă„k 7–9), be skolans rektor att skicka ett epostmeddelande till post@dysmate.se (antal platser Ă€r begrĂ€nsade)

đŸ”č Deltagare i normeringen fĂ„r gratis certifiering och abonnemang pĂ„ testerna nĂ€r dessa Ă€r fĂ€rdiga (mer information om certifieringskurs, gratisabonnemang och tidsĂ„tgĂ„ng för administration och testning följer nedan).

đŸ”č ÖnskvĂ€rt Ă€r att deltagande lĂ€rare genomför individuell certifiering (onlinekurs) i början av ht 2023 och dĂ€refter administrerar Dysmate-Y till sina elever under terminen.

Deltagande skolor kommer att fÄ en gratis certifieringskurs för deltagande lÀrare samt ett Ärs gratis abonnemang för varje klass som skolan bidrar med. Exempelvis: Om skolan bidrar med 3 klasser kan skolan antingen fÄ ett 1Ärs-abonnemang för tre lÀrare eller ett 3Ärs-abonnemang för en lÀrare pÄ skolan. ArbetsmÀngden för en lÀrare att samla in data för en hel klass berÀknas till ca 12 timmar: 2 timmar för administration av samtyckesformulÀr, 3 timmar för att erhÄlla certifiering (genom en onlinekurs), 1 timme för genomförande av screeningtest av en klass, samt 6 timmar för genomförande av uppföljningstester med eleverna individuellt (24 elever x 15 minuter).


De ansvariga lÀrosÀtena, UmeÄ universitet och Linnéuniversitetet, ser till att information, samtyckesformulÀr och personuppgifter hanteras i enlighet med svensk lag. Insamlade forskningsdata kommer att Àgas av UmeÄ universitet och Linnéuniversitetet. Literate AS, företaget bakom Dysmate, kommer att fÄ anonymiserade data för att lansera Dysmate dyslexitester i Sverige. Forskningsprojektet som omfattar validerings- och normeringsstudien har godkÀnts av Etikprövningsmyndigheten (Dnr 2022-04255-01).

đŸ”čFör mer information om Dysmate dyslexitester, gĂ„ till www.dysmate.se
đŸ”čAnmĂ€l skolan till validerings- och normeringsstudien för Ă„k 7–9 genom att rektor skickar ett e-postmeddelande till: post@dysmate.se

Dr Linda Sandström, UmeÄ Universitet

Professor Christian Waldmann, Linnéuniversitetet

Professor Trude NergÄrd Nilssen, Norges arktiske universitet i TromsÞ

BĂ„rd Hall, Daglig leder, Literate AS

Nyhetsbrev

Meld din interesse for Ä motta artikler skrevet av Trude NergÄrd Nilssen og spennende nyheter

Ved  Ă„ melde din interesse godtar du Ă„ motta markeds e-post fra Dysmate.no